Johan Rottiers - Hier en nu

Johan Rottiers' (1952) wieg stond in Wintam aan de monding van de Rupel. Zijn eerste installatie maakte hij hier, in de St. Bernardus-abdij. Zjos Meyvis en Raf Coenjaerts organiseerden destijds ‘Verdwenen Aarde’, dit kunstproject bracht een ode aan de Rupelstreek die teloor ging aan de steenbakindustrie. Ik voel me thuis bij mensen die actie ondernemen voor het herstel van onze aarde en voor mondiale samenhorigheid. Mijn werk past in een kunstzinnige en politieke tegencultuur, evenwel zonder naïef idealisme. 

Drie werkjes van klassieke auteurs beïnvloeden mijn kunstpraktijk zowel naar inhoud, stijl als methode. 

Vooreerst ‘Candide ou l’optimisme’ van Voltaire. Candide is getuige van de meest gortige toestanden in de wereld. Hij verliest zijn optimisme, desillusioneert langzaam en pijnlijk. Finaal trekt hij zich terug en concludeert: “Il faut cultiver son jardin.”  

Vervolgens ‘Homo Ludens’, een essay van Huizinga. Deze historicus duidt spel aan als belangrijke en noodzakelijke voorwaarde voor het ontwikkelen van cultuur in een samenleving. 

Tot slot ‘De mythe' van Sisyphus. Een essay over het absurde van Camus. Zeus dwong Sisyphus om aan één stuk door een rotsblok naar de top van een berg te rollen, vanwaar die door zijn eigen gewicht weer naar beneden viel. Wat is de zin van het leven in een onverschillig heelal? Deze absurde en wanhopige zoektocht kan leiden tot zelfmoord of tot zich vastklampen aan religie. Evenwel opent Camus een derde mogelijkheid: zich neerleggen bij het absurde van het bestaan, maar koppig doorgaan met leven. “De revolte geeft het leven waarde”, stelt hij.

 

Selectie tentoonstellingen

  • 1990-2000: Bedrijfsrevisie (De Fabriek, Eindhoven), Vredeskunst (Zuiderpershuis, A’pen), Kunst en Maatschappij (De Warande, Turnhout) i.s.m. M. Scheepers en/of G. Uittenhout.  ‘De terugkeer van Dionisos’ (Erfgoedbibliotheek, A’pen) i.s.m. Anna Boons.
  • ‘Zetel der wijsheid’ (Lessius, A’pen) i.s.m. Jony Verstappen. ‘Frontières’ (Melkweg, A’dam).
  • ‘Il faut cultiver notre jardin’ (Parbleu, A’pen) i.s.m K. Janssens, P.’t Hooft en G.Uittenhout. 
  • ‘Fallen Angel’ (Witte huis, Groningen). 
  • 2000-2010: Reizen door o.a. Turkije, Oekraïne, Rusland, Laos, Pakistan, Kirgizië, Xinjiang. Deelnemer aan Europees Sociaal Forum (Florence, Parijs, Londen, Athene)
  • 2010-2020: ‘fake facts’ (Futuur Natuur, Natuurpunt Ham), ‘fake facts 2’ en ‘dit is wat was en is’ (WAK Tessenderlo),  ‘hier en nu’ (Artess, Tessenderlo).

 

Hier en nu

De vorm en de tekst ‘u bevindt zich hier’ refereren aan een modaal infobord in een natuurgebied, maar er is geen kaart, geen enkel referentiepunt. Doorheen het bord ziet de kijker zijn/haar directe omgeving. Deze installatie speelt met het verwachtingspatroon van de kijker, prikkelt zijn/haar opmerkzaamheid en nodigt uit om even bij zichzelf stil te staan. De titel verwijst naar een existentiële wijze van zijn. Hier en nu moet er geleefd worden. In wat je hier en nu ziet, voelt en denkt ligt de essentie van je bestaan, niet in het verleden, de toekomst of elders.

Hier en nu / 270 x 90 cm / Hout, plexi, inkt